"Numai durerea m-a determinat sa descopar poezia. Dupa atâtea esecuri, simteam nevoia sa plâng, ori nu poti plânge mai bine decât numai prin poezie. Prin poezie plânsul se transforma în cântec..."
Poetul Nicolae Caratana

Nicolae Caratană

Simion Barbulescu - România literara nr. 37, sept.1982:


  • Simion Barbulescu - România literara nr. 37, sept.1982, N.Caratana, "Inscriptii rupestre".

    Aflat cu Inscriptii rupestre la cel de-al treilea volum (primul: Lampadofrie - remarcat de catre Mircea Iorgulescu - i-a aparut în urma cu un deceniu), Nicolae Caratana face parte din acea categorie rara de aezi (rara avis !) care stiu sa astepte cu încredere si rabdare clipa intrarii-n lumina ("o clipa de zeu" - cum se exprima hölderlinian poetul), convins fiind ca nu numai cartile, dar si creatorii îsi au un destin pe masura. Credinta stenica în biruinta finala - caracteristica esentiala a poeziei lui N. Caratana - se explica prin legatura strânsa cu spatiul matrice al Dobrogei natale, care l-a modelat în spiritul unui franciscanism sui-generis: "Aici am fost ruda cu oile / Zbieretul lor mi-a trezit nevoile. / Aici am fost frate cu caii, / nechezul lor mi-aducea oaspeti craii. // Muscând din ogor de-a raspunsul, / de-a dusul si neîntâlnirile, / plugu-mi parea ca dezgroapa-adevarul / si desteleneste iubirile. // Vitica, vatuiul si mânzul / goneau pe câmpul în jos / sa prinda chindia si prânzul, / sa-mi faca sufletul tot mai frumos". (Decor dobrogean).

    Asemeni lui Arghezi si Blaga, poetul poarta-n "sufletul zanatic" neîmplinirile stramosilor, oferind drept "zestre" urmasilor - inima, "floare de-adâncuri rupestre" intrarea sa în lume însotindu-se necesar cu vindecarea ranilor si neîmplinirilor - ale sale sau ale vreunui "stramos obidit asfintit în huma" - prin întruchiparea (poetul foloseste verbul a încherba) "noapte de noapte" a unui "cântec de fluier de os", cântec care sa cuprinda "dorul cel mai dor", "satul cel mai sat", "cântecul din cântec" ...

    Rostul cântecului este de-a pastra neîntinata amintirea înaintasilor ale caror morminte "sunt usile împaratesti / ale unui templu cazut în uitare", de-a cultiva "zborul, chemarea, date binete", adica acele datini si credinte care "vindeca tara de rau si tristete" ... De-aici vine si încrederea sa în cuvânt ("nu-s faptura, sunt cuvânt"), pâna într-atât, încât se viseaza "cuvânt-temelie", dorind sa intre "ca simbol într-un cintru" (id est: partea concava a unei bolti), "voluta" sau arcada la cetatea Istria ... În acest sens, poetul crede ca ar putea vietui chiar fara trup ("trupul mi-l socot absurd", afirma acesta, fiindca trupul gândeste numai "pân' la cuvânt"), dar nu fara sânge - în care se afla cuvinte si vis, sinele ce nu poate fi înfrânt, "partea [sa] de dumnezeire" ...

    Arta poetica pe care o practica Nicolae Caratana presupune un anume ritual al spalarii cuvintelor pâna ce acestea "devin diamant". Poetul nu respinge însa nici cuvintele care "au boli [si] erese", fiindca si "cel mai bolnav / cel mai lipsit de ecou / poate crea lumea din nou" (Cuvintele). Numai "cuvinte[le] fara pospai" te ajuta sa iesi din propriu-ti trup, ranindu-l, ca ss-l poti dezrobi "pe celalalt", "plecatul, strainul", omul de dincolo de prefacere , printr-o stranie palingenesie, "mereu si mereu cu-nnoite hotare".

    Axata pe ideea regresiunii, înteleasa ca nostalgie a primordialei ape "care-nvapaie", a izvoarelor cu apa nenceputa - "trasatura a raselor vechi", cum afirma G. Calinescu, poezia lui Nicolae Caratana (originar prin stramosi din spatiul orfeic al Pindului "si-al tragicei Macedonii") se prezinta ca o elevata sinteza lirica a doua experiente poetice majore (Arghezi si Blaga). De la primul a retinut atitudinile lirice, fiorul existential, iar de la al doilea, misterul emotional (pe care Heideger îl socoate drept "patria adevarului") înscriindu-se astfel pe traiectoria durabila a continuitatii, menita a-l scapa de "uitarea sireapa" ...

    Inapoi: Referinte Critice